مه پاش چیست و نحوه عملکر آن چگونه است؟
نوشته شده توسط : مرجان

نحوه عملکرد سیستم مه پاش

تمام انواع مه پاش‌ ها، با خنک کننده تبخیری کار می‌ کنند. در واقع، این اثرات خنک کننده طبیعی است که منجر به تبخیر آب در هوای گرم می‌ شود.

تمام این سیستم ‌ها، در هوای خشک به نحوی عالی کار می ‌کنند. برخی از آنها (و البته نه همه شان) قادرند تا در هوای مرطوب نیز به خوبی عمل کنند. بنابراین قبل از اینکه یک سیستم مه پاش را برای محیطی مرطوب خریداری کنید، از این قابلیت مطمئن شوید.

جالب است بدانید که این سیستم‌ ها قادرند گرد و غبار، بوهای موجود در محیط، همچنین الکتریسیته ساکن و حشرات اطراف را کاهش دهند.

آنها حتی می‌ توانند به تنظیم رطوبت کمک کنند بنابراین امکانی عالی برای گیاهان، گلخانه‌ ها، مکان‌ های سرباز، حیاط‌ها و غیره به شمار می ‌آیند.

آنها بدون اینکه خیس شوید، باعث خنکی ‌تان می‌ شوند. البته مدل ‌هایی نیز وجود دارند که می ‌توانند خیس و مرطوبتان کنند.

هر چه قطرات ریزتر باشند، تبخیر بهتری انجام می ‌شود و اثرات خنک کنندگی بیشتری دارد و حتی می ‌توانید در نزدیکی نازل قرار گیرید بدون اینکه خیس و مرطوب شوید.

اصطلاحات “مه ساز” و “مه پاش” اغلب به جای هم استفاده می ‌شوند و این امر موجب سردرگمی زیادی می ‌شود که کدامیک از آنها در شرایط مختلف باید مورد استفاده قرار گیرند.برخی از مه پاش‌ها، قطرات درشت‌تری را اسپری می ‌کنند که باعث خیس شدنتان می ‌شوند. این سیستم‌ ها معمولا از فشار کم یا متوسط و نازل ‌های اسپری کننده بزرگتری استفاده می ‌کنند.

اما مه سازها، از فشار آب بالا و اسپری ‌های کوچکتری برای ایجاد گرد و مه کمک می‌ گیرند به نحوی که قطرات آب قبل از اینکه محیط اطراف را خیس کنند، بخار می ‌شوند.

این سیستم‌ های پرفشار اغلب “مه ساز” نامیده می شوند، زیرا قطرات آب آنقدر ریز هستند که مانند مه روی هوا شناور می‌ شوند.

ساختار پنکه مه پاش چگونه است؟

ساختار پنکه‌ مه پاش به صورت اصولی و دارای نظم خاصی است تا بهترین عملکرد را از خود نشان دهد. سیستم پنکه مه پاش جهت ايجاد و تامین رطوبت به منابع آبی نياز دارد تا بتواند فعالیت کند و اين آب از طريق مخزنی كه در پایین دستگاه گذاشته شده، قابل تامين مى‌باشد. همچنین پنکه مه‌پاش بسته به مدل و نوع آن، به پمپ فشار متوسط و یا پمپ فشار قوی مجهز است تا مه آب و ذرات پودری آب را ایجاد کند.

اطراف پره‌های پنكه رطوبت ساز نیز دهانه و شيارهاى نازک و کوچکی تعبیه شده و وجود دارد و بسته به مدل آن تعداد دهانه‌ها متفاوت است؛ تا بتواند آب پودر شده و مه ایجادی را در هوای محیط پخش نماید.

صفحه‌ى جلوى محافظ ، محافظ جلويى ، بلبرینگ نصب پروانه ، مهره نصب محافظ پشتى پروانه ، محافظ پشتى ، موتور پنكه ، دكمه تنظيم ارتفاع و جهت وزش باد ، بدنه اصلى ، پايه ، چرخ ، مهره پايه ، لوله رطوبت ساز ، تعدادى كليد براى روشن و خاموش كردن و كنترل سيستم مه ساز و انواع آن و تنظيم سرعت باد و… از جمله قطعات مورد استفاده در پنکه رطوبت ساز است و ساختار پنکه مهپاش را ایجاد می‌نمایند.

لازم به ذکر است که مخزن پنکه، قابلیت جداسازی داشته و می‌توان با جدا کردن آن، داخل مخزن را آب ریخت و در برخی از مدل‌های آن امکان اتصال مستقیم مخزن به لوله آب هم وجود دارد تا کاربر شرایط دلخواه خود را انتخاب نماید.

انواع سیستم مهپاش

مه پاش خانگی بدون پمپ

مه پاش های خانگی حاوی چند متر شلنگ با قطر کوچک، نازل، ته بند، سه راه پنوماتیک، بست لوله مه پاش و در صورت نیاز فیلتر می باشد. همانطور که از اسم آن مشخص است این نوع مهپاش برای استفاده خانگی می باشد و در صنعت مورد استفاده قرار نمی گیرد.

معمولا در فضایی با طول 20 متر الی 30 متر می توان برای باغچه ها، تراس ها، روف گاردن، فضای سبز و … از مه پاش خانگی استفاده نمود. نوع شیلنگ این نوع مهپاش، معمولی می باشد و حداکثر تا فشار ده بار را می توان تحمل کند.

ویژگی اصلی این مهپاش ها این است که نیاز به پمپ برای کارکرد خود ندارد و به سادگی با وصل شلنگ مه پاش به یک شیر آب شهری معمولا می توان تا 30 متر را بدون مشکل پوشش داد.

سیستم مه پاش صنعتی

سیستم های مه پاش صنعتی تقریبا با اهدافی مشابه اهداف مه پاش خانگی (تعدیل دما و رطوبت) ساخته می شوند. با این تفاوت اصلی که نوع شیلنگ آن دیگر به صورت معمولی نبوده و می بایست از شیلنگ های فشار قوی استفاده کرد.

گاهی اوقات فشار موجود در لوله مه پاش صنعتی به 120 بار می رسد که لوله های معمولی تحملی در برابر این اندازه از فشار را ندارند. همانطور که مشخص است همچین فشاری توسط فشار آب شهر نمی تواند تامین گردد چراکه نهایت فشار آب شهری ممکن است تا حدود 3.5 بار باشد. به همین علت مسلما برای ایجاد این فشار نیاز به یک پمپ بسیار قوی می باشد. از جمله این پمپ ها می توان به پمپ 110 بار برتولینی و پمپاک اشاره نمود.

سیستم مه پاش نیمه صنعتی

مه پاش نیمه صنعتی، یک سیستم مهپاش مابین سیستم صنعتی و خانگی می باشد و همچنین نیاز به پمپ برای این نوع مهپاش ضروری می باشد که البته قدرتی به اندازه پمپ مهپاش صنعتی ندارند.

پمپ این سیستم فشاری در حدود 7 تا 17 بار ایجاد میکند که همه سبب میشوند غبار تولید شده آن از نوع کم فشار ریزتر بوده، و خنک کنندگی آن بیشتر و احتمال خیس شدن بسیار کمتر میباشد. حال این نوع مهپاش ها بیشتر برای کافه‌ها، رستوران‌ها، مراکز خرید و کاربریهای مشابه که نیاز به مطبوع کردن هوا دارند اما نمیخواهند با قطرات آب موجب آزار عابرین و مشتریان شوند مناسب است.

 





:: بازدید از این مطلب : 129
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: